RUSSIAN LANGUAGE TEXTBOOK COVER AS SIGN AND VISUAL IMAGE
DOI:
https://doi.org/10.52301/2957-5567-2024-3-4-85-98Keywords:
cover, pre-text, visual semiotics, Russian language textbookAbstract
The visual semiotics of the Russian language textbook cover plays an essential role in shaping students’ attitudes toward the subject and increasing their motivation to learn. The authors emphasize that the cover fulfills three primary functions: identification, motivational, and cataphoric. These functions influence students’ engagement in the educational process and their perception of the subject. The study analyzed the visual and textual elements of Kazakhstani textbooks, developed a typology of their covers, and conducted an experiment involving students and teachers. The results showed that the most effective covers feature polycodes incorporating thematic symbols, verbal, and visual previews. While teachers prefer traditional textual elements, students highly value bright, dynamic images with motivational features. The study highlights the importance of considering modern students’ cognitive characteristics when designing textbook covers, integrating national identity, interactive elements, and modern technologies.
References
Held, Gudrun. (2005). Magazine Covers – A Multimodal Pretext-Genre. Folia Linguistica - FOLIA LINGUIST. 39. 173-196. 10.1515/flin.2005.39.1-2.173.
Moldasheva, U., & Мedeubek S. (2021). Исследования дизайна обложки книги в национальном стиле. Серия Журналистики, 59(1), 53–62. https://doi.org/10.26577/HJ.2021.v59.i1.06
Rollins, Holly. “A Conjoint Analysis of the Value of Book Covers in E-Book Buying Decisions.” Rochester Institute of Technology, 2014, pp. 14–18.
Безрогов В.Г. Представление непредставимого: Бог и обложка учебной книги // Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2020. Вып. 57. С. 25–53. DOI: 10.15382/sturIV202057.25-53
Матулевич Т.Г. КРЕОЛИЗОВАННЫЙ АНОНС НА ОБЛОЖКЕ ЖУРНАЛА The Economist // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. - 2017. - Т. 8. - №4. - C. 838-846. doi: 10.22363/2313-2299-2017-8-4-838-846
Склярова Т. В., Агеева А. В. Методологические основы исследования учебных пособий для начального православного образования детей // Вестник ПСТГУ. Сер. IV: Педагогика. Психология. 2017. Вып. 47. С. 11–17.
Шаклеин В.М. Креолизованный текст в СМИ: принципы эффективного декодирования / В.М. Шаклеин, М.А. Белова, С.С. Микова // Вопросы теории и практики журналистики. — 2019. — Т. 8, № 1. — С. 147–163. — DOI: 10.17150/2308-6203.2019.8(1).147-163.
Шалифова, О. Н. Семиотический подход к интерпретации обложек британского политико-экономического еженедельника “The Economist” / О. Н. Шалифова, А. М. Клюшина, В. М. Волова // Мир науки. Социология, филология, культурология. — 2022. — Т. 13. — № 3. — URL: https://sfk-mn.ru/PDF/28FLSK322.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Е.Н. Дерунова, З.К. Темиргазина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.en